fbpx
Free ShippingGratis frakt över 999kr

Köpvilkor

1. Generellt

Dessa köp- och leveransvillkor (“Köpvillkor”) gäller för www.majkensrum.se (“Sajten”) som ägs och driftas av Aplamon Interiör AB (“Majkens Rum”, “Vi”, “Oss”, “Vår”). Hos oss kan du köpa fantastiska produkter från stora som små designers och varumärken. Vi erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av de mest nyskapande såväl som klassiska design artiklarna från Skandinavien och hela världen.

Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss via vårt kontaktformulär, så återkommer vi så fort vi kan. Vi har en målsättning att besvara ditt ärende inom 48 timmar under arbetsdagar. Aktuella öppettider för kundtjänst hittar du här.

1.1 Information och kontaktuppgifter

Huvudkontor

Aplamon Interiör AB

Vallgatan 8

352 34 Växjö

Sverige

Lager- och returadress

Aplamon Interiör AB

Hejaregatan 32

352 34 Växjö

Sverige

Företagsinformation

Aplamon Interiör AB

info@majkensrum.se

072-303 91 50

Org.nr 556652-8559

1.2 Avtal om köp

Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.

1.3 Åldersgräns

Vi ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.

1.4 Priser

De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan, såvida du inte ändrar till företagsbeställning i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.

1.5 Felaktiga priser

Vi har tiotusentals produkter på sajten och i vissa enstaka och ovanliga fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

1.6 Tillgänglighet

Vi strävar efter att ha så mycket som möjligt på vårt eget lager, men en viss andel av vårt sortiment är beställningsvaror. Så fort vi får din order gör vi en beställning hos vår leverantör. Om leveransen skulle bli försenad eller om produkten inte längre finns tillgänglig hos leverantören kommer vi att kontakta dig via E-post. I de fall produkten inte längre är tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.

1.7 Garantier

Då vi är återförsäljare går vi efter tillverkarens rekommendationer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen. Du har självklart tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen om den produkt du köpt inte har garanti, se punkt 6 nedan.

1.8 Produktinformation och bilder

Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.

2. Leveranser

2.1 Leveransalternativ

För att erbjuda den bästa förpackningslösningen och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Detta anges då i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället eller levereras hem vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Vänligen gå till vår sida för leveransinformation för uppdaterad information om speditörer, priser och leveranstider. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmsta postombud.

2.2 Avgränsningar

Vi levererar inte till utlandet från den svenska sajten. Om du önskar göra en beställning till ett land utanför Sverige är du välkommen att kontakta oss på info@majkensrum.se.

2.3 Hanteringstid

För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-4 arbetsdagar innan de skickas med en speditör från vårt lager. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten åter är i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandeln och Black Friday kan hanteringstiden påverkas.

2.4 Leveranstider

På sajten kommunicerar vi förväntad leveranstid på respektive produktsida när det gäller beställningsvaror som vi inte har på lager. Dessa leveranstider varierar mellan olika leverantörer och kan förändras löpande. Vi kan inte påverka våra leverantörernas leveranstid till vårt centrallager, men meddelar dig via E-post vid eventuella förseningar enligt punkt 2.5 nedan.

Vänligen besök vår sida för leveransinformation för att se leveranstider för alla våra fraktalternativ och speditörer.

Notera att vi inte kan lämna några garantier för våra leverantörers leveranstider till vårt centrallager, vänligen se punkt 2.7 nedan.

2.5 Aviseringar och bekräftelser

2.5.1 Orderbekräftelse

Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp, samt aktuell lagerstatus för alla orderrader.

2.5.2 Uppdaterad leveransinformation

Om din leverans skulle bli försenad kommer du att meddelas via E-post så fort vi har fått ett nytt förväntat leveransdatum från vår leverantör. Detsamma gäller om någon av dina produkter skulle vara slut hos leverantör.

2.5.3 Leveransbesked

När din order skickas från vårt lager får du sedan ett leveransbesked via E-post. I leveransbeskedet finns en spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.

2.5.4 SMS-avisering

Slutligen blir du aviserad via SMS när ditt/dina paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida.

2.6 Delleveranser

När du köper produkter ur vårt beställningssortiment väntar vi med att skicka din order tills dess att samtliga varor ankommit till vårt lager. I undantagsfall och för att erbjuda den bästa förpackningslösningen och snabba leveranser kan din order sändas i två eller flera kollin. Detta anges då i den spårningslänk du får i din leveransbekräftelse. Dina paket kan ankomma till uthämtningsstället vid olika tillfällen, men du ska alltid kunna spåra dina försändelser via speditörens hemsida. Skrymmande varor skickas som hemleverans och övrigt till ditt närmsta postombud.

2.7 Leveransförseningar och försäkringar

När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och vi kan ej lämna någon leveransgaranti. Du har rätt att häva ditt köp vid försening av leverans. Alla försändelser skickas fullt försäkrade.

2.8 Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 7-14 dagar efter att det ankommit, beroende på vilken speditör du valt. För mer information om vilken liggetid som gäller för ditt paket hänvisar vi dig till respektive speditör. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 300 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett “ej uthämtat paket” och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.

3. Betalning

3.1 Klarna

I samarbete med Klarna erbjuder Majken betalning med Klarna Checkout. Klarna Checkout samlar flera betalningsalternativ i en lösning – här kan du välja mellan direktbetalning, faktura, delbetalning eller kortbetalning. Du väljer enkelt önskat betalsätt i kassan innan du bekräftar ditt köp. Direkt- och kortbetalningar genomförs smidigt utan att lämna sajten.

Väljer du faktura eller delbetalning får du hem dina varor innan du betalar. Du kan då antingen betala hela beloppet direkt eller dela upp betalningen över tid. Förfallodatum och eventuella avgifter framgår av den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Information om leveranssätt och tillkommande avgifter visas i kassan innan köpet bekräftas.

För att välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och vara minst 18 år gammal vid köptillfället. En kreditprövning genomförs, vilket i vissa fall innebär en kreditupplysning. Vid sen eller utebliven betalning tillkommer förseningsavgift och dröjsmålsränta.

Du kan se och hantera dina Klarna-betalningar på Klarnas webbplats eller via Klarnas app.

3.1.1 Swish

Som Swish-användare kan du genomföra snabba betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och bekräfta betalningen med mobilt Bank-ID för att slutföra köpet. Vid returer återbetalas beloppet via Swish. Swish-betalningar kan inte kombineras med presentkort och rabatter kan inte justeras i efterhand.

3.2 Återbetalningar

Återbetalning vid retur hanteras enligt de villkor som anges under punkt 5. När din retur har godkänts av Majken sker återbetalningen via samma betalningssätt som användes vid köpet. Vid betalning med faktura kommer Klarna att kontakta dig för vidare information om återbetalningen.

4. Presentkort och rabattkoder

I kassan på Majkens sajt kan du använda presentkort och rabattkoder.

4.1 Generellt om presentkort

Presentkort kan köpas på Majkens sajt eller i någon av våra fysiska butiker. Onlineköpta presentkort levereras digitalt via E-post och fysiska presentkort som plastkort. Presentkorten kan lösas in både online och i butik med valfritt belopp mellan 100 – 5000 kr. Kortbetalning är godkänt för köp av presentkort och du kan när som helst kontrollera ditt saldo online. Rabatter kan inte kombineras vid köp av presentkort.

4.2 Giltighetstid för presentkort

Presentkorten är giltiga i två år från aktiveringsdatum.

4.3 Inlösen av gamla presentkort

Vid byte av leverantör i december 2018 kan äldre presentkort inte användas online. Kontakta kundtjänst för en ny kod laddad med samma värde som ditt gamla presentkort. Gamla presentkort kan användas i alla våra butiker utom Kungsgatan (Stockholm).

4.4 Generellt om rabattkoder

Rabattkoder ges ibland ut som erbjudanden och kan inte kombineras med andra rabatter eller användas på redan nedsatta varor. Rabattkoder som inte är utfärdade till dig kan vi neka användningen av och vid behov avbeställa din order eller debitera det rabatterade beloppet.

4.5 Spridning av rabattkoder

Spridning av rabattkoder i sociala medier eller andra externa kanaler är inte tillåtet om det inte uttryckligen godkänts av oss.

4.6 Öppet köp

Öppet köp gäller inte för presentkort.

5. Ångerrätt och returer

Du har 30 dagars ångerrätt från dagen du mottar din beställning eller från leveransdatumet för varje enskild produkt vid flera leveranser.

5.1 Ångerrätt

5.1.1 Ångra ej hanterad beställning

Om din beställning inte hanterats kan du häva köpet. Kontakta kundtjänst för att avboka eller ta bort produkter från din order. Vid ångrat köp efter påbörjad hantering måste du motta ordern och sedan returnera den. Ej uthämtade ordrar behandlas enligt punkt 2.9.

5.1.2 Ångra efter leverans

Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar, förutsatt att varan inte är specialbeställd eller använd/monterad. Se punkt 5.2 för returprocessen.

5.1.3 Giltighet

En avbokning är giltig först när du fått bekräftelse från oss.

5.1.4 Standardblankett

Använd gärna Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt vid kontakt med kundtjänst.

5.2 Returer

Om du inte är nöjd med varan kan du returnera den mot en kostnad. Kontakta oss innan du skickar tillbaka något. För detaljer, se vår returguide.

5.3 Varornas skick

Varan och eventuellt originalemballage måste vara i oförändrat skick för en godkänd retur.

5.4 Värdeminskningsavdrag

Vid försämrat skick av returvaran kan vi göra ett värdeminskningsavdrag på returbeloppet.

5.5 Returkostnad

Returkostnaden är 99 kr för mindre paket eller 199 kr större paket för DHL-upphämtning. Kostnaden dras från din återbetalning.

5.6 Transportansvar

Du ansvarar för säker transport vid retur. Använd spårbara sändningar för säkerhet.

5.7 Hanteringstid

Vi reserverar upp till 10 arbetsdagar för att hantera och godkänna returer.

5.8 Återbetalning

Återbetalning sker efter godkänd retur och tar vanligtvis 5-7 bankdagar.

5.9 Retur till butik

Returer för onlineköp kan göras i butik.

5.10 Retur av specialbeställning

Specialbeställningar har ingen returrätt.

6. Reklamationer

6.1 Allmänna villkor

Majken följer Konsumentköplagens treåriga reklamationsrätt från mottagandet av varan. Reklamationsrätten gäller under förutsättning att produkten används normalt och i enlighet med eventuella skötselråd. Vid reklamation, kontakta vår kundtjänst för snabb hantering och bistå med bildbevis på defekten.

6.2 Reklamationsprocess

Om en vara är defekt eller skadad vid leverans, vänligen meddela detta genom att skicka bilder på skadan samt ditt ordernummer via vårt kontaktformulär. Vi återkommer med vidare instruktioner.

6.2.1 Transportskador

Om du mottar ett skadat paket, anmäl det omedelbart till fraktbolaget och kontakta oss. Skicka in bilder på skadan tillsammans med ordernumret. Ytterligare bilder kan efterfrågas under reklamationsprocessen.

6.3 Avgifter vid reklamation

Om din reklamation godkänns, skickar vi ut en förbetald returfraktsedel. Vid godkänd reklamation täcker vi kostnaden för returfrakten och för eventuell ny leverans.

6.4 FAQ om reklamationer

Vanliga frågor och svar om reklamationer finns tillgängliga hos vår kundtjänst.

7. Integritetspolicy

Majken respekterar och värnar om din integritet. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och dina rättigheter i vår integritetspolicy.

8. Tvist och klagomål

Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundtjänst via kontaktformuläret här. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Kontaktuppgifter: Allmänna Reklamationsnämnden 

Box 174 101 23 

Stockholm 

http://www.arn.se 

Europeiska kommissionen har också en hemsida som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution.

9. Force Majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.